Logotyp, Mälardalens universitet

Text

Lär och utvecklas i samverkan!

Pedagog Mälardalen är mötesplatsen för dig som är yrkesverksam inom samtliga skolformer i Sörmland och Västmanland, eller lärarstudent vid Mälardalens universitet. Här kan du ta del av nyheter, aktuell forskning, kostnadsfri fortbildning och få tillgång undervisningsresurser.

Aktuellt

  • Datum 2025-11-06
  • Artikeltyp

Att bygga broar mellan utbildnings­kulturer genom klassrums­interaktion: Ett virtuellt utbyte mellan Sverige och Japan

Forskarkollegorna Olcay Sert och Mika Ishino delar ett gemensamt intresse för klassrumsinteraktion och reflekterande undervisning. Detta lade grunden till ett innovativt samarbets­projekt som ger lärar­studenter från Sverige och Japan möjlighet till professionell utveckling och ökad inter­kulturell medvetenhet.

om Att bygga broar mellan utbildnings­kulturer genom klassrums­interaktion: Ett virtuellt utbyte mellan Sverige och Japan
  • Datum 2025-10-28
  • Artikeltyp

Virtuella lektionsbesök med VR – ett nytt sätt att närvara i klassrummet

Distansutbildning inom lärarprogrammen ställer nya krav på hur kurslärare följer upp studenternas undervisning. Vid Mälardalens universitet har VR-teknik testats som ett alternativ till traditionella lektionsbesök – med målet att skapa en mer närvarande och likvärdig observationsmiljö.

om Virtuella lektionsbesök med VR – ett nytt sätt att närvara i klassrummet
  • Datum 2025-10-15
  • Artikeltyp

Från observation till utveck­ling av under­vis­ning­en – lärare stärker sin praktik genom KOoL

I ett praktiknära forsknings- och utvecklingsprojekt inom ramen för ULF, har det australiska kompetens­utvecklings­programmet - Quality Teaching Rounds - prövats i svensk skolmiljö. Genom kollegial obser­vation, lektions­analys och strukturerade samtal har undervisningsningskvalitet och professionellt lärande stärkts.

om Från observation till utveck­ling av under­vis­ning­en – lärare stärker sin praktik genom KOoL

Stärk din undervisning med kognitionsvetenskap

Kognitionsvetenskaplig grund för lärande och undervisning är en distanskurs som ges för lärare i F-6 på uppdrag av Skolverket och kan kombineras med arbete. Kursen, som startar i januari, är fortfarande öppen för anmälan.

Läs mer

Välkommen till Pedagog Mälardalen

En mötesplats där yrkesverksamma inom förskola, skola och universitetet kan mötas för att inspirera, utbyta erfarenheter och kommunicera kring skolverksamhet och lärarutbildning.

Läs mer

Kalendern

Om du letar efter ett intressant kostnadsfritt seminarium, webbinarium eller en konferens så hittar du det i Pedagog Mälardalens kalender.

Läs mer

PUSS (professions-utvecklande samverkans-seminarium)

Om du har missat ett PUSSeminarium finns möjlighet att läsa ett kortare referat här!

Läs mer

Vill du blogga, vlogga eller podda om din verksamhet?

Läs mer om hur du kan bidra till Pedagog Mälardalens innehåll!

Läs mer

Utbildningsrelaterat från Mälardalens universitets webbplats

Benen på någon som åker skateboard.

Meningsfull fritid viktig för ungas mående och skolresultat

Ny forskning från MDU visar att unga värdesätter sin fritid och upplever att den kan bidra till välbefinnande och att lyckas i skolan. Ungdomarna uppskattar att föräldrar och ledare möjliggör för dem att ha en meningsfull fritid, men vill själva bestämma över hur de ska spendera sin tid. Samtidigt framkom det att val av fritidssysselsättningar inte alltid sker på jämlika villkor.

Benen på någon som åker skateboard.

Läraren om matematikläromedlet: "Eleverna blir matematiker"

För fyra år sedan beslutade Herrgärdsskolan i Västerås att uppdatera läromedlen i matematik – valet föll på Rik matematik – ett läromedel som utvecklats på MDU av forskare och matematiklärare. Resultaten har varit tydliga, elevernas förståelse och delaktighet har ökat markant.

Benen på någon som åker skateboard.

Stora skillnader i psykisk hälsa hos ungdomar

Bättre bland ungdomar från höginkomstfamiljer – sämre bland barn till låginkomstagare. Ny forskning visar på ökade skillnader i psykisk hälsa bland unga i Västmanland, men också att föräldrastöd i skolarbetet och en positiv attityd till lärande kan motverka dåligt mående. Det presenterar Benti Geleta Buli, MDU, i sin avhandling i folkhälsovetenskap.