Text
ULF-Praktiknära forskning
ULF (Utbildning, Lärande och Forskning) är en nationell verksamhet med syfte att utveckla och pröva hållbara samverkansmodeller mellan akademi och skola vad gäller forskning, skolverksamhet och lärarutbildning.

Bidrag på lika villkor
ULF – Utbildning, Lärande, Forskning - är en nationell verksamhet som bedrivs av skolhuvudmän och lärosäten med lärarutbildning. Genom att bedriva praktiknära skolforskning i samverkan tar parterna ett gemensamt ansvar för den svenska skolans och lärarutbildningarnas långsiktiga utveckling. Med praktiknära forskning avses forskning som utgår från skolprofessionernas behov av ny kunskap. ULF startade 2017 som en försöksverksamhet men är numera permanent. ULF finansieras av riksdag/lärosäten samt skolhuvudmän.
För att en skola på vetenskaplig grund ska vara möjlig måste det finnas utbildningsvetenskaplig forskning som utgår från skolans behov av kunskap, och där resultaten ger professionen grund för sitt arbete. Det förutsätter i sin tur långsiktiga samarbeten mellan skola och akademi, där teori och praktik kopplas ihop och där forskare, lärare och andra professionella arbetar nära tillsammans. ULF skapar genombrytande, nationella strukturer där sådan samverkan blir möjlig. Personalen i förskola/skola och forskarna bidrar på lika villkor i forskningsprojekten, men med sina olika kompetenser. Tillsammans utvecklar de både undervisning, lärarutbildning och forskning. Läs mer om ULF:
ULF-avtal - Utbildning, Lärande och Forskning i samverkan mellan skola och akademi
Pågående ULF-projekt vid Mälardalens universitet
Under hösten 2023 startade tre forskningsprojekt som bland annat finansieras av ULF-medel. Samverkan i projekten sker mellan skolhuvudmän i regionen och forskare vid Mälardalens universitet. Läs mer om de pågående projekten: